2009. szeptember 13., vasárnap

FPS + RTS

Ugyan az a probléma, mint az ERP (Enterprise Resource Planning) és a MES (Manufacturing Execution System) egyesítési kísérlete: nem igazán megy, mert más időbeli és működési környezet. Kiválóan tudnak együtt működni, megfelelő távolságtartás mellett - interfészelés.

Láttunk már RTS-be vegyített FPS elemeket: pl. a legutóbbi Company of Heroes, amiben át lehet váltani közvetlen torony célzás módra. Állítólag borzalmas - ez az egyetlen ok, hogy nem is foglalkoztam vele. Másik hasonló dolog a kedvenc Joint Task Force-ban van, ahol kézi módban lehet irányítani az egységeket előre, hátra. De úgy néz ki, ez ott csak a tragikus útkereső kompenzálására tették bele, hogy milliméter pontosan lehessen pozícionálni.

FPS taktikai elemekkel már volt (GRAW), FPS + RPG is előfordul (Fallout 3). De FPS + RTS - a nagy áttörés? Nem hiszem, sőt, sejtem miért állították le a Field Ops-ot.

Először is ott van a részletesség probléma: FPS-ben több részlet kell, mert a falat bámulva nem akar az ember 100x100-as pixeles textúrákat látni. RTS módban viszont a nagy átlátható tér jelent előnyt. Teljesítményben nagyon durva lenne az FPS mód részletessége.

FPS precizitás problémája: FPS módban leadott célzott lövések pontosabbak, mint az RTS módban leadottak. Ez utóbbiba ugyan vegyül szórás, de annak a mértéke FPS módban gyakorlatilag használhatatlanná rontaná a játékot. Ellentétes irányban pedig 1-shot-1-kill unalmas henteléssé? Kb olyan, mint az egér vs kontroller összecsapás egy sima FPS-ben. Az egérrel nagyon durván lehet alázni az ellent.

Harmadik probléma, a társ AI. Egy FPS-ben elvárja az ember, hogy ne síkhülye társai legyenek, akik belerohannak az ellenséges tűzbe vagy gránátba. RTS módban viszont (főleg ha gyártani lehet utánpótlást) ezt annyira nem vesszük zokon, hiszen az ellenfél is pont annyira unintelligens. FPS módban magunkra gondolunk, és nem akarjuk folyton társainkat pátyolgatni. Ezen felül nem szeretjük, ha elhalásszák előlünk a trófeákat, nem védenek meg hátbatámadtatáskor, stb.

Felmerül a kérdés:

Egyáltalán, mi a célja a két mód házasításának?

A Raven Squad alapján nem lett szinergia, hanem a kettő együtt kevesebb, mint külön-külön. Az FPS a személyes ügyességre, szem-kéz koordinációra épülő játék, míg az RTS pedig a stratégiai-taktikai érzékre és gondolkodásra épülő játék (feltéve, hogy a felület használat nem változtatja eszetlen kattintáshalmazzá - mint a legtöbb, szünet nélküli játékban). Azért jó, ha FPS-ben is stratégiázunk egy kicsit.

Én csak egyetlen FPS+RTS-t tudok elképzelni, ami működhet: főleg RTS, de szükség esetén belebújhatunk a parancsnok bőrébe, és a felszínen oszthatjuk az áldást személyesen. Amolyan egyszemélyes kommandózásként. Hány és hány RTS játékban éreztük úgy (pl. Warcraft 3, JTF, illetve egyéb, ún hőst is tartalmazó küldetésekkel megspékelt) játéknál, hogy de beleugranék, hogy megtanítsam célozni!

Végeredményben igen csak szkeptikus maradok a két dolog egyesítésében. A Raven Squad világelső, de nem sikeres, így kétes, hogy a stílus szárnyra kap-e. Kíváncsi vagyok azért, hogy a Field Ops milyen lehetett, illetve más játékkészítők hogy fogják csinálni.

Nincsenek megjegyzések: